The threat of massive arrests in Lithuania: the weaknesses of the police, prosecutors and judges
Pre-trial detention (depriving suspects and
accused people of their liberty before the conclusionof a criminal case) is intended to be an
exceptional measure, only to be used as necessary andproportionate and in compliance with the
presumption of innocence and the right to liberty. Itsuse is only acceptable as a measure of last
resort, in very limited circumstances. Unfortunately,in the EU as around the world, these strict
limitations are not always respected.
In 2015 research report by Human Rignts
Monitoring Institute „The Practice of Pre-Trial Detention in Lithuania“ - the
study sought to find out the participants opinion about the practice when,
after the suspect confesses, pre-trial detention is immediately changed into a
more lenient measure.
See full version:
The
Practice of Pre-Trial Detention in Lithuania
Interviewees - the police, prosecutors and
investigating judges - admitted that the restriction of liberty affects the
person psychologically and he or she becomes more vulnerable, less resistant to
outside pressure. Thus, it is more likely that the person will “cooperate” and
give the needed evidence or even confess.
The Practice of Pre-Trial Detention in Lithuania
The practice when a person’s confession is
obtained by restricting his freedom of movement and breaking him
psychologically was described by the interviewees as a remnant of “the Soviet
times” that is still widely used.
The investigating judges admitted that this
flawed practice is still employed from time to
time, and that the investigating officers and prosecutors should be held responsible for it. The prosecutors tend to agree that this does happen, and that the investigating officers should be held responsible for it.
In some cases unjustified detention is a result of a certain “chain reaction”: after the investigating officers submit inaccurate information it is passed on to the investigating judge by the prosecutors without critically assessing it. Meanwhile judges do not consider alternative measures, as they think that this is up to the investigating institutions prior to applying for pre-trial detention.
time, and that the investigating officers and prosecutors should be held responsible for it. The prosecutors tend to agree that this does happen, and that the investigating officers should be held responsible for it.
In some cases unjustified detention is a result of a certain “chain reaction”: after the investigating officers submit inaccurate information it is passed on to the investigating judge by the prosecutors without critically assessing it. Meanwhile judges do not consider alternative measures, as they think that this is up to the investigating institutions prior to applying for pre-trial detention.
See more:
A Measure of Last Resort? The practice of pre-trial detention
decision making in the EU
Masinių suėmimų grėsmė: dėl teisės tarnų silpnybių – represijų, kažin, ar išvengsime
Paskelbta portale "Laisvas laikraštis"
Vertinant toliau
pateiktus prokurorų ir teisėjų pasisakymus, nėra pagrindo daryti optimistinių
prognozių dėl teigiamų pokyčių, vykstančių šių teisės tarnų teisinėje sąmonėje.
Kol kas gan akivaizdu, kad „šuo loja, o karavanas eina“. Represijų ir masinių
suėmimų grėsmė niekur neišnyko.
Kad gvildenama tema
yra itin neparanki valdžios atstovams, įrodo aplinkybė, kad „nematoma ranka“
šią publikaciją patyliukais pašalino iš 2 internetinių tinklaraščių.
Sulaikymas ir
suėmimas yra bene labiausiai žmogaus teises varžančios procesinės prievartos priemonės,
kurios gali būti pritaikytos asmeniui ikiteisminio tyrimo metu. Kalėjimų
departamento duomenimis 2014 metų pabaigoje laisvės atėmimo vietų įstaigose
buvo laikomi 8636 asmenys, tame skaičiuje teismo laukė vidutiniškai 963
suimtieji. 2013 metais teismo laukė 1149 suimtieji.
Portalo „Slaptai.lt“
žurnalistas Gintaras Visockas straipsnyje
„Lietuvos teisinės Golgotos keliai: suėmimas - represinės valstybės požymis“
atskleidė, kad 2012 metais teismo laukė per 2 500 suimtųjų. Žurnalistas įspėjo,
jog lietuviškoji Temidė pamėgusi įtariamiesiems ir kaltinamiesiems taikyti tik
pačias griežčiausias kardomąsias priemones. Kur reikia ir kur nereikia, kur
galima ir kur negalima. Žurnalistas Gintaras Visockas savo straipsnyje
pažymėjo, kad „Lietuva nūnai Europos Sąjungoje garsėja kaip valstybė, itin
pamėgusi suėmimo procedūras. Narpliodami bylas mūsų prokurorai prašo
įtariamuosius arba kaltinamuosius dažniausiai suimti, mat laisvėje laukdami
teismo jie, suprask, mėgins slėptis arba daryti poveikį liudytojams.“
Portalo „Slaptai.lt“
žurnalistui Gintarui Visockui interviu duodamas Mykolo Romerio universiteto profesorius
dr. Raimundas Jurka pabrėžė, jog “Lietuvoje praktika formuojama būtent
taip: jei pasitaiko vadinamoji rezonansinė byla, pritraukianti visuomenės
dėmesį, mūsų teisėsaugos institucijos dažniausiai mato tik vieną išeitį –
suimti. Teisėsaugos institucijos šį savo prašymą dažniausiai grindžia
išskirtinai teorinių prielaidų motyvais: įtariamasis gali slėptis, gali vėl
nusikalsti, gali daryti poveikį liudytojams <... >Jei byloje tikrai esama
konkrečių duomenų, jog žmogus, kuriam pareikšti įtarimai arba kaltinimai,
tikrai linkęs pabėgti ar daryti neleistiną poveikį liudytojams, - taikykime
griežčiausią kardomąją priemonę. Užtenka vieno iš šių punktų, kad būtų galima
įtariamąjį suimti, - portalui Slaptai.lt teigė teisininkas R.Jurka. - Tačiau
esama užtektinai daug atvejų, kai prokuratūra neturi konkrečiais faktais
pagrįstų duomenų, jog įtariamasis slėpsis, darys poveikį liudytojams ar
nusikals. Ir vis tiek prokurorai prašo teisėjų taikyti laisvės suvaržymo
priemonę. O teismai, kurie privalo atidžiai pasverti kiekvieną prokurorų
argumentą, dažnusyk įsiklauso tik į valstybės kaltintojų argumentus. Į gynėjų
argumentus dažnai neįsigilinama. Advokatų surinkti duomenys mažiau vertinami”.
2013 metų vasario
21-ąją mūsų parlamente surengta apskritojo stalo diskusija “Piktnaudžiavimas, lengvabūdiškumas ar normali praktika: ar tikrai
asmenys suimami tik tada, kai būtina?” Jį organizavo Seimo Teisės ir
teisėtvarkos komitetas, Lietuvos apeliacinis teismas ir Lietuvos advokatūra. Minėtoje
diskusijoje buvo prašoma, jog Generalinis prokuroras Darius Valys patvirtintų
arba paneigtų teiginį, esą prokurorams nurodoma, kiek ir kokių kaltinimų bei
įtarimų jie per metus privalo pateikti. Suprask, prokurorai privalo griežtai
laikytis nustatytų normų. Jei nepateiks tiek kaltinimų bei įtarimų, kiek
nurodyta asmeniniuose planuose, neabejotinai kentės jų karjera. Deja,
generalinis prokuroras nieko konkretaus į šias pastabas neatsakė. Jis
netvirtino: ne, tai netiesa, ne, tokių planų tikrai nėra, ne – tai
išsigalvojimai.
Šiuo klausimu,
regis, pakankamai plačius išaiškinimus yra pateikęs Lietuvos Konstitucinis ir
Aukščiausiasis teismai. Tačiau dauguma teisėjų iki šiol neranda reikalo
laikytis teismo sprendimams taikytinų turinio ir esmės reikalavimų. Ar tai
reiškia, kad Lietuvos teismuose vis tik neveikia arba netinkamai veikia
teisingumo užtikrinimo sistema?
Pasak diskusiją
apibendrinusio žurnalisto Gintaro Visocko, „ir vis tiek mūsų teisėjai, vengdami priešpriešos su prokuratūra, mėgsta
taikyti būtent pačią griežčiausią kardomąją priemonę – suėmimą“. Diskusijos
dalyviai pastebėjo, jog ypač rezonansinėse bylose teisėjai prokurorų teiginius
linkę kažkodėl traktuoti kaip neabejotiną tiesą, kurią galima priimti be
patikrinimų, analizių bei ekspertizių.
Žurnalistas Gintaras
Visockas pažymėjo, jog „negalima pamiršti ir aplinkybės, jog griežčiausios
kardomosios priemonės taikymas ne taip jau retai sukuria konfliktinę situaciją:
o jei įtariamasis bus išteisintas? Juk suėmimas skiriamas ne tik asocialiems
asmenims, bet ir verslininkams, ir įmonių vadovams. Uždaryti į areštinę tokie
asmenys nebegali atlikti darbų, kuriuos jiems privalu atlikti. Vadinasi, jų
verslas, jų įmonės patiria nuostolių. Galbūt net žlunga. Kas turėtų atsakyti už
tokio pobūdžio nuostolius? Demokratinėje valstybėje atsakomybė - neišvengiama.
Bet Lietuvoje sukurta būtent tokia tvarka, kad už nepagrįstus kalinimus niekas asmeniškai neatsako – nei prokurorai, nei
teisėjai.“
2013 metais Žmogaus
teisių stebėjimo institutas atliko tyrimą – „Suėmimas: Policijos, prokurorų ir ikiteisminio tyrimo teisėjų
požiūris“. Šis tyrimas atskleidė, kodėl teisėsaugos institucijos itin
dažnai kreipiasi į teismus dėl labiausiai asmens teises varžančios kardomosios
priemonės – suėmimo – skyrimo, o teismai taip noriai šią skiria, kai tuo tarpu
švelnesnės suėmimo alternatyvos pasirenkamos daug rečiau. 2007-2012 metais
Lietuvoje suėmimas buvo skirtas daugiau
nei dešimt kartų dažniau nei jam artimiausios švelnesnės priemonės, namų
areštas ir užstatas. Tyrimas patvirtino egzistuojant esminių sisteminių
problemų, susijusių su laisvę varžančių priemonių skyrimu. Bene rimčiausia iš
jų – sąmoningas piktnaudžiavimas suėmimu. Didelė
dalis tyrime dalyvavusių specialistų patvirtino, kad suėmimo kartais prašoma ir
šis skiriamas suvokiant, kad realiai tai nėra būtina. Kartais griežčiausia
kardomoji priemonė pasitelkiama Baudžiamojo proceso kodekso nenumatytiems tikslams pasiekti. Itin didelę įtaką specialistų sprendimams
kreipiantis dėl suėmimo ir jį skiriant daro visuomenės ir žiniasklaidos
reakcija. Spauda situacijas, kai atsisakoma skirti suėmimą, yra linkusi skandalizuoti,
o specialistus susijusius su atitinkama vertinti neigiamai. Todėl, vengdami
galimos reakcijos prokurorai ir teisėjai kai kuriais atvejais renkasi „saugų“ variantą
ir skiria suėmimą, kadangi nepagrįsto suėmimo skyrimo atvejai visuomenės
dėmesio susilaukia retai. Žmogaus teisių stebėjimo institutas tyrimu nustatė,
kad kaip lemiančios per dažną suėmimo skyrimą buvo nurodytos ir kitos priežastys:
policijos, prokuratūros pareigūnai ir teisėjai mano, kad švelnesnės nei
suėmimas priemonės sunkesnių nusikaltimų atvejais Lietuvoje nėra tinkamos dėl
atitinkamos ikiteisminio tyrimo ir jo
dalyvių, t.y.prokurorų ir teisėjų, kultūros stokos.
Dar 2004 metais Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo senatas išaiškino teismams, kad teisėjai,
skirdami suėmimą, privalo tiksliai vykdyti Konstitucijos 20 straipsnio 2 dalies ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 5 straipsnio nuostatas, nurodančias, kad niekam neturi būti atimta laisvė kitaip, kaip tokiais pagrindais ir pagal tokias procedūras, kokias yra nustatęs įstatymas. O kaip senato išaiškinimo nuostatas Vilniaus rajono apylinkės teismo ir Vilniaus apygardos teisėjai vykdo dabar, praėjus dešimčiai metų?
skirdami suėmimą, privalo tiksliai vykdyti Konstitucijos 20 straipsnio 2 dalies ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 5 straipsnio nuostatas, nurodančias, kad niekam neturi būti atimta laisvė kitaip, kaip tokiais pagrindais ir pagal tokias procedūras, kokias yra nustatęs įstatymas. O kaip senato išaiškinimo nuostatas Vilniaus rajono apylinkės teismo ir Vilniaus apygardos teisėjai vykdo dabar, praėjus dešimčiai metų?
Pasiremkime
konkrečiu atveju - Z.Z. ikiteisminio
tyrimo Nr. XXXX eiga. Dar 2014.07.16 tuometinio
Vilniaus apygardos vyr, prokuroro Ramučio Jancevičiaus ir vyr. prokurorės
Jolitos Kančauskienės pavaldinė - prokurorė V.Bracevičienė pradėjo ikiteisminį tyrimą
įtarusi, kad Z.Z. galimai padarė veiką pagal BK 145 str. (kriminalizuotas
šeiminis ginčas). 2014.12.03, t.y. praėjus keturiems mėnesiams, ta pati
prokurorė sumojo, kad Z.Z. visgi gali būti pavojingas visuomenei, todėl teismo
pareikalavo paskirti pastarajam TRIJŲ mėnesių suėmimo terminą. Vėliau
(2015-05-12) prokurorė V.Bracevičienė trumpai drūtai paaiškino tokį savo
poelgį: „Jam buvo paskirta kardomoji priemonė – rašytinis pasižadėjimas neišvykti,
kurią Z.Z. nuo 2014 m. liepos mėn. pažeidinėjo <...>. 2014.11.27
paskelbus Z.Z. paiešką, buvo nuspręsta jam skirti kardomąją priemonę – suėmimą.
Tai ir buvo Z.Z. sulaikymo pagrindas.“ Prokurorė nepratarė nė žodžio apie BPK
suėmimo skyrimo pagrindus ir sąlygas. Galimas daiktas, kad prokurorė iš
silpnumo, t.y., neturėdama įrodymų dėl Z.Z. veikos, nutarė visgi nubausti,
pamokyti „įtariamąjį“ Z.Z. suėmimu netgi nesant teismo nuosprendžio.
Taigi, Vilniaus
rajono apylinkės teisėja Renata Volodko, galimai vengdama priešpriešos su
prokuratūra, 2014 metų gruodžio 3 dieną paskiria Z.Z. suėmimą 14 dienų
terminui. Paskui to paties teismo teisėjai Dalia Zeniauskaitė ir Saulius
Jakaitis, vėl galimai vengdami konliktuoti su prokurore V.Bracevičiene, pratęsė
Z.Z. suėmimą papildomam 35 dienų terminui. Iš teismo nutarčių turinio matyti,
kad savo sprendimą visi trys teisėjai grindžia išskirtinai teorinių prielaidų
motyvais - įtariamasis gali slėptis, gali vėl nusikalsti, gali daryti poveikį
liudytojams. Teisėja Renata Volodko priduria, kad ji skyrė Z.Z. „minimaliai
būtiną“ 14 dienų suėmimo terminą, per kurį galėtų būti atlikti būini
ikiteisminio tyrimo veiksmai, ir teisingumo dėlei pamini, kad Z.Z. turi
nepilnamečių vaikų ir „įtariamojo teisės neturi būti varžomos labiau, negu tai
būtina.“ Teisėja Dalia Zeniauskaitė paaiškina, kad ji pratęsė Z.Z. suėmimą
vieno mėnesio terminui, siekdama užtikrinti įtariamojo dalyvavimą pokalbyje su
teismo ekspertais. Teisėjas Saulius Jakaitis, gi, mano pratęsęs suėmimo terminą
dėl to, kad „po suėmimo įtariamajam paskyrimo buvo atliekami būtini
ikiteisminio tyrimo veiksmai.“
Z.Z. apeliacinį
skundą atmetęs Vilniaus apygardos teismo teisėjas Algimantas Valantinas savo 2014.12.23
nutartį grindžia tuo, kad Z.Z. įtariamas padaręs apysunkį nusikaltimą (BK 145
str. 2d.): „Už pastarąjį įstatymo leidėjas numato griežtą laisvės atėmimo
bausmę. Tuo tarpu gresianti griežta bausmė padidina bėgimo (slėpimosi) galimybę
nuo teismo.“ Pastarasis teisėjo teiginys neatrodo gan įtikinantis, žinant, kad
Z.Z. nebėgo ir nesislapstė, o suėmimo dieną pats atvyko su reikalais į teismą,
kur buvo sulaikytas ten jo tykančių policijos pareigūnų. Teisėjas Algimantas
Valantinas tęsdamas savo mintį, pažymi: „jog tai, kad Z.Z. anksčiau buvo
paskirtos švelnesnės kardomosios priemonės, kurių sąlygų jis nesilaikydavo, ne
tik, kad nepatvirtina įtariamajam paskirtos griežtesnės kardomosios priemonės
nepagrįstumo, bet atvirkščiai – sudaro
pagrindą taikyti jo atžvilgiu griežčiausią kardomąją priemonę“. Teisėjas
pamokomai priduria: „ įtariamojo dėmesys atkreiptinas į tai, kad pagrįsto manymo sąvoka jokiu būdu
negali būti prilyginama įrodymų sąvokai. Pagrįstu manymas gali būti laikomas tuo atveju, kai iš surinktų duomenų
nešališkas stebėtojas darytų išvadą, kad asmuo, kuriam norima taikyti suėmimą,
gali būti padaręs nusikalstamą veiką.“ Pasak teisėjo Algimanto Valantino, jis
remiasi „perspektyviniu“ suėmimo skyrimo pagrindu – o tai jau „ pagrįstas spėjimas, kad įtariamasis gali
imtis neigiamų proceso požiūrių veiksmų ateityje.“ Taip įmantru, kad galvoje
ima spengti.
Antrąjį Z.Z.
apeliacinį skundą atmetęs Vilniaus apygardos teismo teisėjas Stasys Lemežis
savo 2015.01.12 nutartį galimai taip pat grindžia „pagrįsto spėjimo“ pagrindais: „„tačiau, nors nei teismo motyvuose,
nei prokurorės pareiškime nebuvo nurodyta motyvų, kad jis (Z.Z.) gali
nusikalstamą veiką, pavojingą gyvybei, padaryti ir kokių duomenų byloje, tai
rodančių, yra ir iš skundo matyti, kad įtariamasis po minėtų veikų galimo
padarymo ilgą laiką nėra įtariamas daręs
analogiškų nusikalstamų veikų, teismas mano, kad šiuo metu dar yra pagrindo
daryti išvadai, kad būdamas laisvėje, šioje ikiteisminio tyrimo stadijoje, Zigmantas Šegžda gali
daryti naujus nusikaltimus.“ Teisėjas Stasys Lemežis preziumuoja: „darytina
išvada, kad jis (Z.Z.) turi ryšių su užsienio valstybėmis, nepriklausančiomis
Europos Sąjungai, neturi tvirtų socialinių ryšių, kadangi byloje nukentėjusioji
yra jo buvusi sugyventinė, su kuria jis augino bendrą vaiką ir kartu gyveno.“ Gal
tai nuoroda į tai, kad Z.Z. taip degradavo dėl ryšių su sugyventine S.S, kad neapsikentęs ėmė stiprinti ryšius su
užsieniu? Manytina, kad teisėjas Stasys Lemežis puikiai išmano ir „pagrįsto manymo“ koncepcijos subtilybes:
„Nepaneigia tikimybę, kad jis, būdamas laisvėje, gali bėgti (slėptis) nuo
ikiteisminio tyrimo pareigūnų, prokuroro ar teismo ir daryti naujus
nusikaltimus, kadangi įtariamų
nusikalstamų veikų padarymo metu jis jau turėjo aukštojo mokslo diplomus.“
Taigi, asmuo, įgijęs keletą aukštojo mokslo diplomų, yra labiau linkęs bėgti ir
slapstytis, žodžiu, – diplomuotas nuotykių mėgėjas! Vilniaus apygardos teismo teisėjas
gan mįslingai reziumuoja, jog „pats suimtasis skunde neginčija visų duomenų, iš
kurių matyti, kad jis galėjo padaryti nusikalstamas veikas, kurių padarymu yra
įtariamas, tame tarpe, kad nukentėjusiosios parodymų gavimo teisėtumo“.
Gi, trečiąjį Z.Z.
apeliacinį skundą dėl Z.Z. neteisėto suėmimo termino pratęsimo tenkinęs, Vilniaus
apygardos teismo teisėjas Algimantas Valantinas 2015 metų vasario 18 dienos
nutartyje atsisako teorinės „pagrįsto manymo“ koncepcijos. Galimai dėl to, kad
šio teisėjo 2014.12.23 „pagrįstas
spėjimas“ dėl Z.Z. ir prokurorės V.Bracevičienės veiksmų nepasiteisino
žvelgiant iš retrospektyvinio taško. Teisėjas Algimantas Valantinas naujoje
nutartyje pažymi, kad griežčiausia kardomoji priemonė – suėmimas negali būti
skiriama kitais, nei BPK 122 straipsnyje numatytais pagrindais. Tuo tarpu
nagrinėjamu atveju paaiškėjo, jog Z.Z. ši kardomoji priemonė buvo paskirta tik
tam, kad būtų užtikrintas pastarojo dalyvavimas procesinio veiksmo metu, kas nelaikytina griežčiausios kardomosios
priemonės skyrimo pagrindu. Manau, kad teisėjas, padaręs žingsnį A, galėjo
padaryti ir žingsnį B. Vilniaus apygardos teismo teisėjas, nustatęs, jog
2015-01-13 dieną Z.Z.(įtariamojo) suėmimo pagrindai neegzistavo, t.y. suėmimas
buvo paskirtas neteisėtai, galėjo panaikinti ir 2014.12.03 Vilniaus rajono
apylinkės teismo nutartį dėl suėmimo Z.Z..(įtariamajam) paskyrimo. Teisėjas galėjo, bet nepadarė.
Nenorėjo priešpriešos su prokuratūra ir savo kolegomis teisėjais? Savo
„pagrįstą spėjimą“ grindžiu 2004 metų Lietuvos Aukščiausiojo Teismo senato
išaiškinimu teisėjams: „Jeigu aukštesniojo teismo teisėjui nagrinėjant
suimtojo skundą dėl suėmimo paskyrimo paaiškėja, kad suėmimo terminas
toje pačioje byloje pratęstas kita ikiteisminio tyrimo teisėjo
nutartimi, tai, patenkinus skundą, priimamas sprendimas panaikinti
tiek nutartį paskirti suėmimą, tiek nutartį jį pratęsti.“
Padėtį norėjo ištaisyti
pats Z.Z. Dėl atsiradusių naujų
aplinkybių pastarasis pakartotinai apskundė dvi Vilniaus rajono apylinkės
teismo nutartis dėl suėmimo paskyrimo. Įdomiausia, kad abu skundus meistriškai
„nufiltravo“ skundžiamo teismo pirmininkė Jolanta Bagdonienė, 2015.03.15
nutartimis atsisakiusi priimti Z.Z. skundus, skirtus išimtinai Vilniaus
apygardos teismui. Z.Z. neatlyžo ir šią Vilniaus rajono teismo pirmininkės
nutartį apskundė tam pačiam Vilniaus apygardos teismui. Manytina, kad dėl Vilniaus
apygardos prokurorės Vaidos Matuzonienės vėlavimo į teismo posėdį (teismas
nebuvo pradėtas, nes valandą laiko laukė, kol atvyks tuo nepagarbą teismui
pareiškusi prokurorė) ir aštraus jos pasisakymo, 2015 metų balandžio 2 dieną Vilniaus
apygardos teismo baudžiamųjų bylų skyriaus teisėja Regina Pocienė, galimai
vengdama priešpriešos su prokuratūra ir teismo pirmininke Jolanta Bagdoniene,
nutarė negrįžti prie pakartotino skundžiamos apylinkės teismo nutarties
svarstymo. Beje, nenurodžiusi jokios įstatymo normos, teisėja Regina Pocienė
Z.Z. skundą atmetė, nes, pasak teisėjos, „baudžiamojo proceso įstatymas
nesuteikia pagrindo iš naujo vertinti aukštesniojo teismo jau patikrintos
nutarties teisėtumą ir pagrįstumą“. Norėčiau oponuoti gerbiamajai teisėjai, jog
baudžiamojo proceso įstatyme taip pat neegzistuoja ir norma, draudžianti iš
naujo vertinti žemesnio teismo nutartį atsiradus naujoms aplinkybėms.
Vilniaus apygardos
teismo baudžiamųjų bylų skyriaus teisėja Leonarda Gurevičienė 2015.04.07,
galimai vengdama gadinti santykius su prokuratūra ir apylinkės teismo pirmininke
Jolanta Bagdoniene, vėlgi atmetė Z.Z. prašymą iš naujo vertinti žemesnio teismo
nutartį. Teisėja nutarė negrįžti prie pakartotino nutarties svarstymo, savo
sprendimo nepagrįsdama BPK įtvirtinta norma, o tik nurodydama, kad „įstatymas
nesuteikia nei pirmosios instancijos teismui nei apeliacinės instancijos
teismui kvestionuoti įsiteisėjusias teismo nutartis.“
Mūsų susirūpinimo
dėl galimo žmogaus teisių pažeidinėjimo protrūkio ir gresiančių represijų
neišsklaidė ir eilė kitų prokuratūros ir teismų atstovų. Aukščiau minėtų
teisėtvarkos ir teisėsaugos atstovų nuomonei, jų sprendimams iš esmės pritarė Vilniaus
miesto apylinkės teismo teisėjas Petras Karvelis (2015.02.10 ir 2015.04.07),
Vilniaus miesto apylinkės teismo teisėja Lilija Tarčevskaja (2015.05.18),
Vilniaus apygardos prokuroras Stanislav Barsul
(2015.03.18), Generalinės prokuratūros baudžiamojo persekiojimo
departamento prokuroras Darius Čaplikas (2015.01.19), Vilniaus apygardos teismo
teisėjas Gintaras Dzedulionis (2015.04.20), Vilniaus apygardos teismo teisėja
Laureta Ulbienė (2015.05.07), Vilniaus apygardos teismo teisėja Ainora
Kornelija Macevičienė (2015.06.19).
Nenorėčiau būti
piktas pranašas. Nekviesiu Lietuvos žmonių imtis masinių pasipriešinimo veiksmų dėl gresiančių
represijų. Nors pastarieji socialiniai įvykiai rodo, jog, prireikus, Prancūzijos,
Graikijos ir kitų Europos šalių pažangioji visuomenės dalis moka parodyti savo tvirtą
stuburą. Turime žinoti, kad ne visos blogos prognozės išsipildo.
Bronius Pogrindis
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą