Apeliacinio teismo pirmininkas Algimantas Valantinas ir jo aplinka, slepiantys tiesą apie veiklą SSSR struktūrose, turi trauktis iš pareigų
The Chairman of the Court of Appeal of Lithuania Mr.Algimantas Valantinas and his milieu, that hide the truth of their activity in organisations of the Soviet Union, must retire
Publikuota portale „Laisvas laikraštis“http://www.laisvaslaikrastis.lt/index.php?option=com_content&view=article&id=4885:apeliacinio-teismo-pirmininkas-a-valantinas-ir-jo-aplinka-slepiantys-tiesa-apie-veikla-sssr-strukturose-turi-trauktis-is-pareigu&catid=31&Itemid=101
Panašu, kad Lietuvos apeliacinio teismo pirmininkas
Algimantas Valantinas ir su juo susijusi teisėjų grupė pateko į krizinę
situaciją ir nežino kaip iš jos išbristi. Be to, problemos aktualumą dramatizavo S.Daukanto
aikštėje bado akcijos organizatorių keliami reikalavimai dėl asmeninės teisėjų
atsakomybės. Sunku pasakyti, kaip tai susiję su teismus aptarnaujančių
viešųjų ryšių tarnybų profesionalumu, tačiau šiuo atveju, reikia galvoti, kad
teisėjo Algimanto Valantino „piarščikų“ artilerija kapituliavo be atsakomojo
šūvio lyg būtų prarijusi nervus paralyžiuojančių zarino dujų dozę.
Akivaizdu,
kad aštrėjanti kai kurių teisėjų vertybių ir profesinės etikos krizė turėtų
vesti į jų savanorišką pasitraukimą iš užimamų pareigų. Yra pagrindas manyti, kad ir teismo pirmininkas,
Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotojas Algimantas Valantinas, 1985 metais
pradėjęs tardytojo karjerą okupacinį Sovietų Sąjungos režimą aptarnaujančioje
prokuratūroje, galėtų būti padaręs dalykų, kuriais dabar negalėtų didžiuotis.
Europos Sąjungos ir Lietuvos jurisprudencijoje
deklaruojamas pamatinis normalios teisminės valdžios standartas - teisės
viršenybė, teismo nepriklausomumas, pagarba žmogaus teisėms, pagarba žmogaus orumui. Teksto autorius atliko
žurnalistinį tyrimą turėdamas tikslą pateikti visuomenei vaizdą, kaip teisminės
valdžios standartą atitinka savaitraščio „Laisvas laikraštis“ publikacijose
linksniuojami teisėjai - jau minėtasis
Algimantas Valantinas, Vilniaus apygardos teismo pirmininkė Neringa Švedienė,
to paties teismo baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkė Daiva Kazlauskienė, šio
teismo teisėjai Laureta Ulbienė, Stasys Lemežis, Ainora Kornelija
Macevičienė, Virginija
Pakalnytė-Tamošiūnaitė, Aiva Survilienė, Audrius Cininas, Stasys Punys, Regina
Pocienė, Jūra Marija Strumskienė, Andrutė Kalinauskienė bei Ukmergės rajono apylinkės teismo pirmininkas
Rinaldas Adamonis.
2017-ųjų rugpjūčio 7 dieną teksto autorius,
vadovaudamasis Visuomenės informavimo įstatymo suteikta teise gauti
informaciją, pateikė minėtiems teisėjams
klausimus:
1. Ar Jūs (arba Jūsų tėvai) buvote Sovietų Lietuvos
(LTSR) arba TSRS – Sovietų Sąjungos komunistų partijos narys (-iai)?
2. Ar Jūs (arba Jūsų tėvai) dirbote Lietuvos TSR (arba
TSRS – Sovietų Sąjungos) valstybės saugumo komitete (toliau – KGB) arba buvote
KGB slaptas agentas, arba vykdėte KGB užduotis, arba pagal užimamas pareigas
teikėte informaciją LTSR, TSRS valstybės saugumo komitetui?
3. Ar deklaravote Lietuvos Respublikos valstybės
įstaigai apie savo galimai buvusius
ryšius su KGB struktūromis?
4. Prašau nurodyti, jei tinka, savo darbovietes, metus
ir pareigybes, kuriose dirbote tuo metu, kai Lietuvos teritoriją buvo okupavusi
Sovietų Sąjunga (TSRS).
5. Papasakokite, kaip Jūs, Jūsų giminaičiai galbūt
nukentėjote nuo nacistinės Vokietijos vykdyto žydų tautos genocido.
6. Nurodykite, jei tinka, kokioms žydų visuomeninėms
ar politinėms organizacijoms priklausote dabar arba priklausėte praeityje.
7. Pasidalinkite savo nuomone, kokiu mastu lietuvių
tauta yra atsakinga už nacių vykdytą žydų tautos genocidą.
8. Pateikite paskutiniąsias Išvadas apie Jūsų kaip
teisėjo profesinę veiklą ir asmenines savybes, gautas iš teismo pirmininko dėl
Jūsų kaip teisėjo periodinio (arba neeilinio) veiklos vertinimo.
Natūralu, kad kiekvienam žmogui, kurio likimą sprendžia
teismas, turėtų rūpėti, kokios personos
vykdo teisingumą kiekvienu atskirai paimtu atveju. Tačiau labai nemaloniai nustebino,
kad per įstatymo nustatytą terminą buvo gautas ... VIENO (!) teisėjo atsakymas.
Viešai nepasisakydami visuomenei itin svarbiais
klausimais, minėti teisėjai, autoriaus nuomone, paneigė ne tik Visuomenės
informavimo įstatymo, bet ir Lietuvos Respublikos teisėjų etikos kodekso nuostatas,
savo elgesiu
pažemino teisėjo ir teismų vardą. Teisėjų etikos kodeksas įtvirtina
tokius pagrindinius teisėjų elgesio principus, kaip pagarba žmogui, padorumas,
teisingumas ir nešališkumas, nepriklausomumas, skaidrumas ir viešumas. Teisėjų elgesio
skaidrumo ir viešumo principas įpareigoja kiekvieną teisėją teikti informaciją
visuomenei.
Normalus
reikalavimas, kad teisėjas turi būti protingas. Todėl yra labai keista, kai teisėjas „nesupranta“ jam
pateiktų klausimų arba mano, kad minėti klausimai neturi visuomeninės reikšmės.
Sunku paaiškinti, kodėl teisėjas negali skirti laiko tam, kad atsakytų į
protingus ir logiškus klausimus. Kitaip tariant, teisėjas turi pareigą viešai
pasisakyti jau vien tik iš padorumo ir pagarbos žmogui paskatų. Lietuvos
Aukščiausiasis Teismas, pabrėždamas logikos dėsnių laikymosi svarbą yra
išaiškinęs: „Teisės doktrina ir praktika įrodinėjimo apimties kriterijumi laiko
vadinamąjį protingo žmogaus etaloną“ (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2002-04-15
nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-569/2002; 2003-11-12 nutartis civilinėje
byloje Nr. 3K-3-1031/2003), tačiau galbūt tam tikrai teisėjų grupei tas
negalioja.
Tęsdamas tyrimą, 2017-ųjų rugpjūčio 21 dieną autorius nusiuntė
teismų pirmininkams Algimantui Valantinui, Neringai Švedienei ir
Rinaldui Adamoniui klausimus apie tai, kaip jie vertina savo kolegų teisėjų nenorą
kalbėti apie jų galimą veiklą Sovietų Sąjungos valdžios struktūrose,
vykdžiusiose lietuvių tautos genocidą:
1. Kaip pasikeistų visuomenės požiūris į teisminę
sistemą, teisingumą vykdantį teismą, jei įstatymų leidėjas įpareigotų teisėją
paviešinti, ar jis (arba jo tėvai) buvo
Sovietų Sąjungos komunistų partijos narys (-iai), dirbo Lietuvos TSR (arba
Sovietų Sąjungos) valstybės saugumo komitete (toliau – KGB) arba buvo KGB slaptas
agentas?
2. Sovietų Sąjungos represinės struktūros (komunistų
partija ir KGB) 50 metų prievartavo lietuvių tautą. Tai skaudi tema lietuviams.
Kodėl kai kurie Vilniaus apygardos teismo teisėjai vengia viešų pasisakymų šiuo
skaudžiu klausimu?
3. Dėl kokių priežasčių kai kurie žydų tautybės teisėjai
vengia viešai išsakyti nuomonę dėl lietuvių tautos atsakomybės už nacių vykdytą
žydų tautos genocidą bei nenori viešinti savo ryšių su žydų visuomeninėmis
organizacijomis?
4. Kokią įtaką teisėjo veiklos nepriklausomumui gali
padaryti paviešintas faktas, kad teisėjas praeityje buvo Sovietų Sąjungos
komunistų partijos narys arba KGB bendradarbis?
5. Ką galėtų reikšti minėtos Vilniaus apygardos teismo
teisėjų grupės vengimas teikti
informaciją apie savo gyvenimą ir darbą sovietų okupacijos laikais?
6. Kaip minėtos teisėjų grupės nenoras pasisakyti jų
galimo bendradarbiavimo su okupacinės valstybės struktūromis (komunistų partija
ir KGB) klausimais gali turėti įtakos visuomenės pasitikėjimui Lietuvos
Respublikos teismine valdžia?
7. Jei įstatymų leidėjas įpareigotų paviešinti išvadas
apie teisėjo profesinę veiklą, gautas atliekant teisėjo periodinį veiklos
vertinimą, kiek ši aplinkybė apsaugotų teisėją nuo galimo poveikio darymo arba, priešingai, kaip tai galėtų padaryti teisėją labiau
pažeidžiamą?
2017-ųjų rugpjūčio 22-ąją Vilniaus apygardos teismo
pirmininkė Neringa Švedienė, atsakydama į autoriaus užduotus klausimus, rašte Nr.CR 171, išsakė savo nuomonę, kad
teisėjai neturi pareigos pateikti savo nuomonę autoriaus nurodytais klausimais,
nes esą jie nėra susiję su teismo veikla: „Jūsų prašoma pateikti informacija
nepriskirtina prie viešosios informacijos. Galimybę gauti privačią informaciją
riboja Asmens duomenų apsaugos įstatymas. Šiuo atveju, nėra pagrindo suteikti
Jums daugiau asmens duomenų, negu yra paskelbta viešai.“
Su teisėjos Neringos Švedienės dėstoma logika
nesutiktina, nes Konstitucija neatima teisės teisėjui, kaip ir bet kuriam kitam
Lietuvos piliečiui, skelbti apie save
visą reikalingą informaciją. Teismo pirmininkė Neringa Švedienė vienvaldiškai
nusprendusi, kad jos teisme dirbantiems teisėjams įstatymas draudžia pasisakyti
dėl narystės sovietų komunistų partijos ar KGB struktūrose ir kitais
klausimais, manau, paneigė teisėjo nepriklausomumo principą.
Jeigu išaiškėtų, kad teisėjų grupė pakluso teisminės
valdžios draudimui atsakyti į autoriaus pateiktus klausimus, būtų galima daryti
išvadą, kad apie šią teisėjų grupę yra surinkta pakankamai daug juos
kompromituojančios medžiagos, kas daro teisėjus akivaizdžiai pažeidžiamus. Tokiu
atveju net negali būti kalbos apie teisės viršenybę - valstybės tarnautojų
atitikimą pamatiniam normalios teisminės valdžios standartui. Dėl daromo
neteisėto poveikio teisėjas sprendimus teisme gali priimti ne vadovaudamasis
įstatymais, savo teisine sąmone ir vidiniu įsitikinimu, bet iš baimės, kad
nebūtų išviešintas kompromatas.
Ar sovietų okupacijos metu Lietuvos apeliacinio teismo
pirmininkas, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotojas Algimantas Valantinas buvo
Sovietų Sąjungą valdžiusios komunistų partijos narys ir ar jis bendradarbiavo
su nusikalstamomis KGB struktūromis -
tai asmeninė Lietuvos apeliacinio
teismo pirmininko profesinės etikos problema, kurią Algimantas Valantinas turėtų
viešai deklaruoti ir nedelsdamas priimti asmeninį sprendimą dėl pasitraukimo iš
užimamo posto.
Išanalizavęs teisėjų elgesį tyrimo metu, autorius
konstatuoja, kad minėtos teisėjų grupės nenoras pasisakyti jų galimo
bendradarbiavimo su Sovietų Sąjungos struktūromis klausimais, vengimas teikti informaciją apie savo gyvenimą ir darbą sovietų
okupacijos laikais daro neigiamą įtaką visuomenės pasitikėjimui Lietuvos
teismine valdžia.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą